Wat vind je van de streek?

5 mei 2016 - Gamarthe, Frankrijk

Wat vind je van de streek, mooi hè! Een vraag die we frequent krijgen en de vraag bevat voor alle zekerheid een deel van het antwoord om te vermijden fouten te maken.  Nu, het risico bestaat dat je antwoordt "formidabel". Wij Belgen hebben die fierheid jammer genoeg niet meer.

We hadden een rustige overgangsdag gepland, maar dat is wat anders uitgedraaid. Onze gemiddelde snelheid daalde van 18 km/uur de vorige dagen naar 15 vandaag. De ganse dag afdaling gevolgd door non stop pittige hellingen, lastig....Moe maar tevreden reden we om 17 uur binnen.

In deze regio is Frans de officiële taal, al hadden de bewoners liever het Baskisch als officiële taal gehad. Deze is blijkbaar identiek aan het Baskisch in Spanje.  Je ziet maar dat landsgrenzen bepaald worden door politiekers in een toren ergens in een hoofdstad.

Zonder in herhaling te willen vallen, moet gezegd dat het landschap zeer mooi is. En zeer groen, maar blijkbaar krijgt de regio veel regen.  Waar is dit nog zo?

Toen we op het punt stonden verloren te fietsen kwam een fietser, gestuurd door Saint Jacques?, tussen om ons op het rechte pad te brengen. Hij fietste een 20 tal km mee en vertelde honderduit over de mooie streek. De man overtuigde ons om te blijven fietsen. Hij was juist uit herstel van de "vuile" ziekte en het blijven fietsen wanneer het kon had hem hierbij geholpen, was zijn overtuiging.

In het volgende dorpje kwamen we een koppel tegen in traditionele Baskische kledij. We mochten foto maken, maar het bleek traditionele lithouwse kledij te zijn.  Het koppel had zich opdirkt om naar de mis te gaan!

Morgen verlaten we Frankrijk via de Pyreneeën. De omstandigheden zijn hopelijk ideaal, hopelijk is het weer niet zo warm als vandaag, machines zijn in orde, ... En nu nog de benen en verstand op nul. Stoepen, stoepen,stoepen, gevolgd door af en toe eens te trappen...

We willen iedereen ook bedanken voor de toffe reacties ! Het is leuk voor ons om op deze manier contact te houden met onze thuisbasis.

Bij leven en welzijn, tot morgen !.