En toen kwam een Iberico met een lange snuit, en ....

11 mei 2016 - Burgos, Spanje

Met gemengde gevoelens op onze eindbestemming in Burgos aangekomen. Enerzijds tevreden omdat we het gehaald hebben zonder kwetsuren en fietspannes. Anderzijds ruiken we bijna de eindmeet in Compostella en bestaat de drang om door te gaan. Morgen begint de training en maken we afspraak voor volgend jaar om tot de finish door te gaan.

Vandaag gelul gehad met het weer. Ganse dag zeer koude tegenwind en een stevige regenbui onder de middag. Gelukkig zaten we toen net binnen in een hut waar tal van Compostella wandelaars ook krachten kwamen opdoen. De enige Vlaming tegen gekomen op onze tocht. Ook voor hem waren we eerste Vlamingen op zijn wandeltocht. Hij had basis Spaans ingestudeerd en moest tot zijn grote ontgoocheling vaststellen dat Engels de voertaal is op zijn tocht.  "Het zijn hier allemaal Australiërs en Amerikaners" was zijn ietwat ontgoochelde opmerking.

Hoe vatten we samen:

Schitterend om met een fiets op 10-tal dagen in 2 landen te kunnen fietsen. Doorheen de kleine dorpjes de verschillen tussen beide landen te kunnen opsnuiven.

Kennis maken met de verschillende culturen qua eten en openingsuren van winkels, bars en cafés. Kunnen genieten van de schitterende tapa's die bar in en bar uit worden gegeten.

Kennis gemaakt met de ruwheid van de Spaanse natuur. Het constant bergachtige landschap, de felle winden, bijna altijd op kop. Bijna altijd in de buurt van 1.000 m hoogte fietsend.

De luxe om dit als koppel te kunnen doen. Het vergt voorbereidingstijd. Het is al bij al toch een zware tocht waarbij je op dezelfde golflengte moet zitten en blijven zitten.

Volgend jaar beginnen we met een gedeelte vlak.  Ook dit jaar zou dit het geval moeten geweest zijn. Ik vrees dat we bij het begin een straat gemist hebben.

We hebben genoten om dit dagelijks kort verslagje neer te pennen en danken alle sympathisanten om ons op onze tocht te volgen en nu en dan aanmoedigende, leuke reacties te formuleren.

Nu nemen we een dagje rust in Burgos en vrijdag brengen we het laatste verslag uit van onze terugtocht naar Bordeaux.

Tot vrijdag !

1. Van den Eeckhout:
    11 mei 2016
    Zalige verslaggeving, doet verlangen naar meer ... van harte X.
  2. Ingrid en Rik:
    Beste Helga en Guy,
    Een dikke proficiat van Rik en van mij voor deze uitzonderlijke
    prestatie!!
    Wij hebben er echt mee van genoten.
    Ik ga er straks een goede porto op drinken!
    Vele groeten,
    Ingrid
  3. Ilka:
    Doe zo verder!!!
  4. Jan en Erna:
    Proficiat!
    We hebben met veel plezier jullie tocht gevolgd!
    Geniet nog van je laatste dag Burgos!
    Groeten,Jan en Erna
  5. Jo De Ridder:
    11 mei 2016
    Hoedje af voor de pelgrims uit Erpe!
    Was fijn mee te kunnen volgen en mee te genieten van de schitterende beelden en leuke verhalen.
    Amuse nog y buenas vacaciones!
    Salut, Jo
  6. Kathleen De Smet:
    Dag Guy en Helga ,
    Ik heb er zelfs mijn reisgids " Spanje en Portugal van Lannoo bijgehaald, zodoende kon ik nog meer genieten van jullie reistocht doorheen Noord -Spanje ! Alvast een fijne terugkeer en jullie reisverhaal werkt in ieder geval zeer aanstekelijk ! heb ook genoten van jullie commentaren..

HEEL PLEZANT !

Tot binnenkort !
  7. Bert garrebeek:
    Beste Mensen,

wij hebben de camino twee-maal gereden, de eerste keer in twee delen, omdat we hem onderschat hadden en niet verder zijn gekomen dan Chartres en dan terug met de fiets naar huis.
    Maar in 2015 zijn hebben we onze moed terug bijeen geschraapt...tot de laatste dag gewerkt en zonder voorbereiding vertrokken, net zoals de pelgrims het eeuwen geleden ook al tevoet deden...MAAR WIJ ZIJN WEL MET DE FIETS ...we hebben er 30 dagen over gereden...de dagen dat we wilden 'rusten' werden ingenomen door materiaal-pech en hééééééééééééél slecht weer, maar het blijft een zalige belevenis..alhoewel ik het niet echt kan aanraden, omdat het langzaamaan een commerciële bedoening wordt.
    Maar goede raad kunnen we altijd met plezier kwijt.
    De laatste dag naar Santiago was zeker de zwaarste, met onophoudelijke op en af , meer op dan af...en nogal wat honden tegen gekomen die in onze kuiten wilden bijten...een fluit bij de hand hebben is dan de perfecte verdediging.
    Cruz de Ferro...daar gaat mijn asse naartoe en ja als jullie de moed vinden om via Vezelay te rijden...een romaanse kerk -van binnen - om nooit te vergeten
    Fijne groeten, Bert en Anne-Marie
  8. Paul De Ridder:
    Beste Helga en Guy,
    Van harte gefeliciteerd met de sterke prestatie en de goede afloop.
    De beentjes zullen wat rust kunnen verdragen.Geniet er nog van,goede terugreis en tot over een paar dagen.
    Groetjes . Papa