Compostella, ligt dat in België ?

8 mei 2016 - Logroño, Spanje

Deze ochtend werd voor één keer de geur van massage-olie vervangen door de geur van Dior, Channel,... Het is dan ook Moederdag. Tot daar het publicitaire gedeelte. Aan alle mama's in elk geval een heel dikke proficiat.

Na een stevig ontbijt volgde meteen een stevige klim van 9 km. Geen zacht eitje! Het weer was barslecht. Zwaar bewolkt, regenbuien, zeer felle windstoten, koud,... Zelfs Frank De Boosere kan hier niet lyrisch over doen. We reden nochtans door prachtig landschap. We hebben de streek van Navarra verlaten en zitten nu in de Rioja streek. Na Torres de rio werden we getraceerd op prachtige taferelen met wijngaarden , olijfgaarden, velden met gele bloemen. De architect die dit ontworpen heeft, verdient een schelp.

Op onze tocht ondernam de wind verwoede pogingen om ons van ons sokkel te blazen. We hebben het hem niet gegund. We hebben gelukkig tijdens deze tocht al wat gewicht bij gekregen. Spiermassa die vandaag zeer van pas kwam. We moesten uiterst geconcentreerd blijven om ons evenwicht te behouden op ons zwaar gepakt stalen ros. Als de wind vooraan schuin op kop zat was het soms echt gevaarlijk.

We zagen frequent Compostella gangers in onze buurt, ingepakt als marsmannetjes. Vrij dikwijls ingepakt in cape om zichzelf en rugzak te beschutten. Ze marcheren in colonne richting Compostella.

Vlak voor we Logrono' binnen reden, stond een rij pelgrims aan te schuiven voor een stempel. Zo ging het er bij ons vroeger ook aan toe bij de werklozen.

Tegen 13.30 uur bereikten we onze slaapplaats Logrono. We bestelden een warme wijn, gebruikelijk bij wintersporters.

We trekken nu de stad in, gaan de Spaanse sfeer opsnuiven, tapas eten en wijn proeven.

1. Jo De Ridder:
    8 mei 2016
    Vooreerst proficiat aan mama Helga!
    Het is elke dag opnieuw boeiend jullie verhaal te kunnen lezen en een beetje te kunnen proeven van al die ervaringen die elke dag opnieuw de revue passeren. De wijn proeven kunnen we echter (nog) niet :-)
    Het ga jullie verder goed en geniet er ten volle van!
    Hoedje af voor deze prestatie!
    Warme Erpse groet :-)