Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden

10 mei 2016 - Villanasur-Río, Spanje

Vandaag gaan jullie het moeten doen met de beelden en hopelijk geven ze de indrukken weer die wij hebben binnen gekregen.

Vandaag een ontspannende rit achter de rug van 45 km. Aangenaam lenteweer en ganse dag tussen 640 en 1.050 hoogtemeters blijven fietsen. Van wijnbouw werd overgegaan naar landbouw met aardbeiteelt, graan,...we staken de grens over van naar de provincie Burgos.

Dat de Sint uit Spanje komt wisten we. Dat de ooievaars ook uit Spanje komen is nieuw.  Bovenop de kerk in Belorado hebben ooievaars genesteld en poseren gewillig voor de Compostella gangers.

Onder de middag samen met Paul en Louisa, een symphatiek koppel uit Sydney, een lokale tapabar bezocht en heerlijk geluncht. De gelegenheid gehad om over verschilpunten tussen Autralische en Belgische ziekenzorg te praten. In Australië bestaat een onderscheid tussen private en overheidszorg. Deze met minder geld zijn toegewezen op overheidsverzorging, lees wachttijden en geen vrije keuze van dokter. De private verzorging, mits betaling of verzekering, lost deze problemen op. Moet een mens zo ver fietsen om te beseffen dat we het nog zo slecht niet hebben in België ?

In de namiddag hebben we nog een hoogteverschil van 300 m overwonnen en fietsten we door een van de mooiste landschappen van de Compostella tocht. We laten jullie hier met enkele foto' s meegenieten.

Vlak voor onze aankomst in Villanassur - Rio de Oca hebben we nog het lokale bier geproefd bij Mercedes in bar El Fron Ton. De barmoeder trok graag haar mooiste jurk aan om mee op de foto te gaan.

Morgen is het jammer genoeg al de laatste fietsdag. We rijden nog een 50 km door om in Burgos ons traject voor dit jaar af te ronden. Vanaf overmorgen beginnen we het laatste deel van onze tocht voor volgend jaar te plannen. De inenting tegen de Compostella microbe heeft precies niet veel geholpen .....

Vanavond logeren we in een klein hotelletje in een piepklein dorpje, maar we hebben een parel ontdekt ......