Heuvel op, heuvel af en beuken tegen de wind....

7 mei 2016 - Estella, Spanje

Er is goed nieuws : meer dan 150 volgers hebben ons logboek bezocht. Onze bijzondere dank voor de interesse van het thuisfront in ons avontuur. Er is slecht nieuws. Bericht van uitgeversbond ontvangen dat Vlamingen massaal hun krant opzeggen. We zien het verband niet.

Het roadbook voor vandaag was zeer eenvoudig. 82 km dalen tot bestemming  in Estella. In werkelijkheid : het eindpunt ligt ca. 500 hoogtemeters lager dan beginpunt. Wat betekent dat: een klim, gevolgd door afdaling, gevolgd door klim, waardoor je na talloze klims en afdalingen op het eind van de dag lager uitkomt. Wat het boek niet kon weten was dat we eerste 30 km strakke wind, en wat dacht je, op kop hadden.  Tijdens afdalingen moesten we goed meetrappen om vooruit te geraken.

We vingen aan in Spaans Baskenland met de streek van de rivier Erro. Prachtig natuurgebied, zeer rotsachtig. Wie nog gaatje in zijn agenda moet opvullen, een aanrader ! Op een bepaald ogenblik cirkelde een valk boven ons hoofd die het zichtbaar meer naar zijn zin had in de strakke wind dan wij.

Na Spaans Baskenland nemen we verder de Navarra route. we fietsen rond Pamplona  richting Puenta la Reina. Wijntechnisch betekent dit dat we In de streek van de lekkere Navarra wijnen zitten. We checken dit zeker deze avond nog. The proof of the pudding is in the eating.

Het landschap is ondertussen ruwer en dorrer geworden, de aarde oranje. De wind brengt golvende bewegingen in de immense graanvelden. We passeren regelmatig olijfgaarden.

We komen geen dorp of stad meer door zonder Sint Jacobs kerk of kathedraal. Op onze weg, midden in de velden stopten we bij de Ermita de Eunate. Een achthoekige kapel uit de 12de eeuw. We waren net op tijd om kort bezoekje te brengen en de binnenkant te bewonderen. Een kunstwerk. Om 13 uur was sluitingstijd, werden deuren vergrendeld en alarm aangezet. We waren nog juist op tijd om een stempel te bemachtigen in ons stempelbeelden ( boekje waarin officiële stempels worden verzameld van de verschillende plaatsen op de camino route waar je als pelgrim bent doorgewandeld of doorgefietst . Hierdoor kan je bij je aankomst in Compostella bewijzen dat je wel degelijk de camino hebt afgelegd en kan je je credential vestigen).

Op de middag bezochten we Puenta la Reina, met de prachtige kathedraal. Hier zijn reeds massaal wandelaars-pelgrims aanwezig.

Na 85 km kwamen we aan in onze B&B in Estella, waar we al deze prachtige indrukken gaan omzetten in dromen.

De zware fietsdagen hebben we achter de rug. Volgende dagen meer tijd om van Spaanse cultuur in al zijn vormen te genieten.Hasta manana !

Ps het begint hier te gieten buiten !...

1. Paul De Ridder:
    7 mei 2016
    Hallo Helga en Guy, tot heden is alles goed verlopen. Het zwaarste
    is achter de rug. Nu nog wat geluk met het weer en Burgos komt
    naderbij.
    Helga, proficiat met je moederdag.
    Papa
  2. Ingrid en Rik:
    Dag Helga en Guy,
    Zijn jullie bekomen van de zware tocht gisteren?
    Hoe smaakte de Spaanse wijn?
    Ik kijk steeds met belangstelling uit naar jullie reisverslag.
    Nog een mooie zondag!!!
    Ingrid
  3. Dirk Huyghe:
    8 mei 2016
    Prettige Moederdag Helga (Guy nog eventjes wachten :-) )

Prachtprestatie - hou vol !

Die Spaanse wijn lijkt mij wel het proeven waard. Ik zou die flessen niet zelf meesleuren. Opsturen kan ook - tot proefs :-)
  4. Tom:
    dag Helga en guy,
    Zo te lezen hebben jullie het wel naar jullie zin... (schrijft een aalstenaar met een beetje jaloezie :-) )

Remember, the proof of good wine is in the moderation...

Have fun. Kijk er naar uit om jullie verhalen ook verbaal te kunnen savoureren :-)

Tom en lieve.