Dat heet dan gelukkig zijn!

6 mei 2016 - Viscarret-Guerendiain, Spanje

Een mens is doodgelukkig als hij een col, zoals deze die we vandaag gedaan hebben, boven komt. Zou dit komen door het besef er vanaf te zijn of door de ontlading om een prachtprestatie tot een goed einde gebracht te hebben? Feit is zeker, Geluk zit in kleine dingen.

Gisteravond waren we in, of met, de hond gelogeerd. Onze kamer werd ons voorgesteld als "groot hè". Evengoed was geweest "vuil hé". We hebben daar 's avonds aangeschoven aan de familietafel. Familie in ruimste zin van het woord en uitgebreid. Navraag van wie jonge gast die ook aan tafel zat was, antwoordde man des huizes "de zoon van de vriendin van mijn broer". Waarop de vrouw des huizes repliceerde met "eigenlijk de zoon van uw broer". Het eten moet waarschijnlijk van aanvaardbare kwaliteit geweest zijn, want tot nog toe, hebben onze darmen nog niet opgespeeld.  Nog niet!

We zijn deze morgen om 9 uur vertrokken in onze logies door ons gedoopt " dans le chien". Het roadbook voor vandaag was kort en eenvoudig. Rij tot aan de voet van de berg, rij de berg naar boven, daal een paar km, neem een klimmetje van 2 km met 6 pct stijging, daal nog 5 km en jullie zijn ter  bestemming. We hadden stijgingspercentages per km goed uit het hoofd geleerd, alleen bleek misverstand omtrent aanvangspunt te bestaan. In werkelijkheid 9 km langer dan volgens ons schema : een col van 27 km in plaats van 18 km.Na 3,5 uur constant bergop fietsen ( en niet moeten afstappen! ) kwamen we moe maar zeer tevreden op de top van de col  de Ibaneta (1057 m, met hoogteverschil van 850 m). Ola! zei iedereen ginds boven.

Om 13.30 uur zaten we in een restaurant in Roncesvalles een spagetti carbonara te eten, ideale voeding voor de fietser.

Over de berg zijn we in ander landschap gekomen, andere bouwstijl van huizen, andere taal en temperatuur van ca 15 graden, 15 graden verschil met gisteren.

We zien zeer veel voetgangers de tocht maken. Saint Jean Pieds de Port is voor vele Compostellagangers een vertrekpunt.  Deze kleine Spaanse dorpen begin Spanje leven van de compostella gangers. "Buone camino" , wat goede tocht betekent, weerklinkt hier veelvuldig.

Morgen 82 km op ons programma, hopelijk veel afdeling zoals in ons roadbook voorzien, anders wordt het zeer pittig. Buiten zien we dat het weer keert. Morgen ziet er op dat gebied niet goed uit.

Ps ons logement vanavond is prima!.we zitten momenteel aan de haard en .....alles is kraaknet! Hasta manana

1. Angela:
    6 mei 2016
    Het begint te wennen, jullie dagelijkse reisverslag. In de vooravond was ik al een paar keer komen kijken op de pc of er nog niks was... Ik dacht : misschien zijn ze te moe vandaag. Niks daarvan, na nog een helse tocht en alle hindernissen, schrijven jullie nog een leuk reisverslag voor de supporters. Vanuit mijn luie zetel geniet ik ervan. Tot morgen ! Angela
  2. Tom:
    Beste Guy en Helga,
    Leuk om jullie avonturen te kunnen volgen.
    Have fun !

Tom en Lieve
  3. Ingrid en Rik:
    Beste Helga en Guy,
    Steeds meer moet ik jullie inspanning en moed bewonderen.
    Ik ga straks wat liggen zonnen op ons terras.
    Onze reis was trouwens ook een topper. De foto's zijn al klaar.
    Bij ons staat er straks spaghetti bolognese op het menu.
    Helga, laat u vanavond eens goed masseren!!
    Veel liefs,
    Ingrid
  4. Van den Eeckhout:
    Beste Helga en Guy,

Al onze vrienden van RcA kunnen vanaf nu meegenieten van jullie bloed, zweet en tranenavontuur ...

Geniet er hoe dan ook van met volle teugen en kom behouden terug.

Groetjes van Greta en mezelf,

Patrick