Eerste etappe : bomen,bomen,bomen,gevolgd door bossen....

2 mei 2016 - Moustey, Frankrijk

De eerste etappe zit er op : 71 km in plaats van de geplande 56 km. Onze logeerplaats lag nl verder van het startpunt dan gedacht. Daarbij kwam nog dat we eerst een sportwinkel moesten vinden want Helga had aan alles gedacht, behalve aan haar fietsschoenen .... dus eerst nieuwe schoenen vinden want fietskledij gecombineerd met lederen mocasins is niet ook alles...

Deze morgen zijn we vertrokken vanuit de chambre d'hote in Cadillac : een prachtig wijnkasteel met een superlieve gastvrouw. Hier hebben wij de auto laten staan en pikken hem hier terug op volgende week.

Het eerste deel van de rit ging langs  de wijnroute " Graves et Sauternes ". Een heuvelachtig, mooi parcours door de wijngaarden. Na een 20-tal kilometer kwamen we in de Landes : bomen, bomen, bomen gevolgd door bossen. Een vrij monotoon landschap. Eigenlijk de meest monotone rit die we op heel ons parcours al gehad hebben. Maar de zon schitterde aan de hemel en als geluid waren er enkel de vogeltjes en de krekels. Soms zag je de gevolgen nog van de windhoos die hier enkele jaren geleden is doorgetrokken en hele oppervlaktes dennenbossen met de grond heeft gelijk gemaakt. Het parcours hier was " vals plat", soms met wind op kop. De enkele piepkleine dorpjes ( = enkele huizen) waren helemaal verlaten. Gelukkig hadden wij onze eetvoorraad deze morgen ingedaan ( stokbrood met salami ), anders had het er niet goed uitgezien. ... Geen enkele winkel of cafeetje in 50 km...

Tegen 4 uur waren bij op onze slaapplaats in Moustey. Tijd voor een lekker pintje. Vanavond eten in een plaatselijk restaurantje en bed in. Klaar voor etappe 2 !